آشنایی با شلغم و خاصیت آن در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، شلغم به خاطر فایده های بسیار زیادش مشهور شده و به دلایل زیادی اضافه کردن آن را به برنامه غذایی هفتگی تان توصیه می کنیم. این گیاه چند منظوره طعم دهنده، خوشمزه و دارای بسیاری از مواد مغذی ضروری است که بدن شما به آن نیاز دارد. همچنین با برخی فواید سلامتی قابل ‌توجه از کاهش وزن گرفته تا پیش گیری از سرطان همراه بوده ‌است. از سوپ و  ساندویچ تا سالاد و فراتر از آن، راه‌ های بی‌ شماری برای قرار دادن یک یا دو تکه شلغم به رژیم غذایی تان وجود دارد. در اینجا چیزی است که شما باید در مورد این سبزیجات مغذی بدانید، به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که دوز روزانه خود را دریافت می کنید.

شلغم چیست؟

نام علمی شلغم به Brassica rapa var شناخته می شود. شلغم، یک نوع سبزی ریشه ای است که در آب و هوای معتدل در سراسر جهان رشد می کند. انواع شلغم ها عموما دارای پوست سفید با بنفش یا قرمز و همچنین گوشت سفید در داخل هستند.

شما می توانید شلغم را به صورت خام، ترشی، آب پز، کباب شده، برشته شده و یا سرخ شده استفاده کنید و از آن به عنوان یک غذای مغذی و لذیذ لذت ببرید. طعم شلغم اغلب به عنوان ملایم و در عین حال تلخ توصیف می ‌شود و در بسیاری از دستور العمل‌ ها مثل سیب‌ زمینی استفاده می‌ شود.

شلغم ها  کالری کم اما فیبر بالایی دارند و میزبان دیگر مواد مغذی کم ‌مصرف هستند. اگر بخواهیم به فواید شلغم اشاره کنیم باید به ایمنی بهتر، سلامت قلب بهتر، کاهش وزن و افزایش نظم اشاره کنیم. آن‌ ها همچنین حاوی ترکیباتی هستند که با سرطان مبارزه می کنند و حتی با کاهش خطر سرطان در برخی مطالعات مرتبط بوده ‌اند.

فواید شلغم:

  • تقویت عملکرد ایمنی
  • ارتقا نظم بدن
  • مبارزه با سرطان
  • تقویت سلامت قلب
  • کمک به کاهش وزن

تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن

شلغم ها یک منبع عالی از ویتامین C هستند و فقط یک فنجان پخته ‌شده ۳۰ درصد از نیاز روزانه شما را تامین می کند. افزایش مصرف این ویتامین مهم محلول در آب ، کلید ارتقا سلامت ایمنی بدن است.

طبق یک بررسی انجام ‌شده در سوئیس، دریافت غذای کافی حاوی ویتامین C در رژیم غذایی شما می‌ تواند به کاهش علایم و کوتاه کردن مدت عفونت هایی مانند سرماخوردگی معمولی کمک کند. نه تنها این، بلکه می ‌تواند منجر به بهبود پیامدهای بیماری‌ هایی نظیر مالاریا، ذات ‌الریه و اسهال شود.

برای اینکه از مزایای تقویت سیستم ایمنی در رژیم غذایی خود بهره ببرید، مطمئن شوید که شلغم را با سایر مواد غذایی سرشار از ویتامین C در رژیم غذایی خود ترکیب کنید. بعضی از مواد غذای برتر حاوی ویتامین C گواوا، انگور سیاه، فلفل قرمز و کیوی هستند.

برگرفته از سایت مجله سلامت