پاستا چگونه می تواند چاق کننده و برای گوارش مضر باشد، سالم بودن پاستا به چیزی که در رژیم غذایی تان وجود دارد بستگی خواهد داشت. واقعیت این است که پاستا در برگیرنده کالری و کربوهیدرات های فرآوری شده زیادی است که وارد رژیم غذایی تان می کند اما این تنها مشکل موجود نیست. این ماده غذایی سرشار از گلوتن است. گلوتن نوعی پروتئین دیر هضم است که در غلاتی همچون گندم و جو یافت می شود.

گلوتن تنها در پاستا وجود ندارد بلکه در سایر محصولات تهیه شده از آرد سفید همچون نان، غلات صبحانه، کوکی ها و کیک ها نیز دیده می شود. خوب حالا سوال اینجاست که خوردن گلوتن چه مضراتی دارد؟ غلات حاوی گلوتن در برگیرنده الیگوساکاریدها هستند. این مواد نوعی کربوهیدرات با زنجیره کوتاه اند که به راحتی در روده تخمیر می شوند و به مشکلات گوارشی متعددی منجر می گردند.

بسته به بدن هر فرد، گلوتن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، جذب مواد مغذی را کاهش دهد، باعث ایجاد پاسخ های سیستم ایمنی شود، سطح انرژی را کاهش دهد و باعث افزایش هوس افراد به خوردن مواد غذایی بیشتر گردد.

گلوتن به طور طبیعی در گندم و ارد گندم یافت می شود و همین امر باعث می شود مواد غذایی پخته شده بافت خوبی داشته باشند. علاوه بر این، گلوتن برای اصلاح پایداری و ساختار محصولاتی همچون سس سالاد و سایر موارد به آن ها افزوده می شود. بیشتر افراد بهتر است از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده کنند زیرا اینکار مزآیای زیادی برای بدن دارد. این مزآیا عبارتند از:

  • حفظ سطح انرژی در مقادیر بالا
  • کاهش التهاب بدن
  • کنترل بهتر هوس
  • کاهش مشکلات گوارشی همچون گاز، نفخ، اسهال و سایر موارد مرتبط با IBS

با اینکه بیشتر افراد در گوارش و هضم صحیح گلوتن مشکل دارند اما برخی از افراد در خوردن چنن موادی هیچ مشکلی از خود بروز نمی دهند. حساسیت به گلوتن یا عدم تحمل آن افراد زیادی را درگیر خود کرده است و همین امر جذب آن را دشوار می سازد. چنین شرایطی به فاکتورهای متعددی همچون ژنتیک، سلامت روده، سابقه پزشکی، سطح استرس و رژیم غذایی کلی بستگی دارد.

محققانی که در این مطالعه نقش داشتند بر این باورند که پاستا ممکن است به افزایش وزن منجر نشود و در واقع زمانی که به همراه رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف می شود می تواند از کاهش وزن پشتیبانی نماید.

خوب شاخص گلیسمی واقعا چه چیزی است و چه نقشی دارد؟ شاخص گلیسمی سیستمی است که برای سنجش سرعت اثر گلوکز/قند موجود در غذا بر روی سطح قند خون به کار می رود. کربوهیدرات های فرآوری شده و آن هایی که در برگیرنده قند بالایی هستند شاخص گلیسمی بالایی دارند.

برگرفته از سایت مجله سلامت